کاشی سنتی رنجبران

صفحه اصلی  |  مقاله ها
عنـاوین مقـاله ها
کاشي سنتي
تاريخچه هنر کاشيکاري درايران
 
هنر زيباي کاشيکاري از هنرهاي دستي و قديمي ايران است که زيباترين و قديمي ترين آنها کاشي هاي فيروزه اي اصفهان است و کتيبه هاي تاريخي مناره هاي دوران سلجوقي با آنها تزيين شده است.
تاريخچه ساخت و کاربرد کاشي قبل و بعد از اسلام
 
تاريخچه ساخت و کاربرد کاشي در ايران قبل از اسلام سرمنشأ هنرتوليد کاشي وسراميک ،سفالگري است که نخستين آثاراين هنردرايران به حدود 10 هزارسال قبل ازميلاد مي رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثاراولين کوره هاي پخت سفال به حدود 6000 سال قبل ازميلاد برميگردد.
معرفي شاهکارهاي هنر کاشي کاري ايران
 
يکي از هنرهاي ايرانيان از ديرباز هنر کاشي کاري بوده است. در اين مطلب مي خواهيم به معرفي شاهکارهاي هنر کاشي کاري ايران بپردازيم.
مسجد شيخ لطف‌الله، شاهکار کاشي‌کاري ايران
 
مسجد شيخ لطف‌الله (ساخته شده در 1602 - 1619 ميلادي) يکي از مسجدهاي تاريخي و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفويه بنا شده‌است. اين مسجد شاهکاري از معماري و کاشي‌کاري قرن يازدهم هجري است که توسط استاد محمدرضا اصفهاني از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است.
مساجد تاريخي ايران
 
مسجد ومحراب اگر چه در آموزه هاي ديني داراي جايگاهي منحصراً معنوي نبوده ( به ويژه محراب که اسم مکان از ريشه حرب است ) و بيشتر به عنوان پايگاهي براي پاسخگويي به غالب نيازهاي مسلمانان برآمده بود ، به اندک زماني با روحي که از لطافت ايمان و جذبه حضور درآميخته بود به زيباترين بناي اسلامي بدل شد .
کاشي کاري
 
کاشيکاري يکي از روشهاي دلپذير تزئين معماري در ‏تمام سرزمينهاي اسلامي است. تحول و توسعه کاشي ها ‏از عناصر خارجي کوچک رنگي در نماهاي آجري آغاز و ‏به پوشش کامل بنا در آثار تاريخي قرون هشتم و ‏نهم هجري انجاميد.
تاريخچه سراميک و کاشي
 
باستان‌شناسان در يافته‌اند که بشر اوليه در حدود 24000 سال قبل از ميلاد اقدام به ساخت سراميک مي‌کرده است. اين سراميک‌ها در چکسلواکي يافت شده‌اند و به شکل حيوانات و پيکره انسان، تخته صاف و توپ مي‌باشد. اين سراميک‌ها را از چربي حيوانات به همراه استخوان آن‌ها و خاکستر استخوان و مقداري رس ريز دانه مي‌ساختند
معماري سنتي ايراني تا معماري معاصر ايران
 
با آغاز اسلام در سرزمين ايران و بسط و گسترش آن در هنر و معماري اسلامي تا مدت‌ها متکي به گذشته بود از آن پس، هنرمندان مسلمان با تکيه بر عناصر هنري گذشته خود، به ويژه هنر ساساني و باالهام از روح اسلامي، معماري ايران را رونق تازه‌اي بخشيدند و با ابداعات خود معماري جديدي را در اين دوران بنيان نهادند.
ايده‌هايي براي هر سبک از دکوراسيون
 
مهم نيست حس شخصي‌تان درخصوص هر سبک چيست، شما اتاق نشيمني داريد که به عنوان مکاني براي جمع شدن شما، فاميلتان، دوستانتان و ميهمانانتان به کار مي‌رود.
سبک معاصر،مدرن و صنعتي در دکوراسيون داخلي
 
سبک‌هاي متفاوت، نيازمند چيدمان و انتخابي متفاوت است. سبک‌ها با توجه به نگاه و علاقه هر فردي قابل گزينش هستند. انتخاب سبک‌ها گاهي با توجه به مقياس و ابعاد فضا نيز صورت مي‌گيرد.
دکوراسيون سنتي و آشنايي با 5 عامل تاثير گذار در اين سبک
 
دکوراسيون سنتي و يا همان کلاسيک يکي از دلايل راحتي و آسايش در خانه هاي قديمي بود.البته سبک دکوراسيوني که امروزه به آن سنتي و يا کلاسيک گفته مي شود در گذشته به عنوان يک مد جديد و به روز شناخته ميشد.
تحليل عوامل هويت‌بخش در محلات قديم شهري با نشانه‌هاي مذهبي (مطالعه موردي: محله شاهزاده ابراهيم اصفهان)
اماکن مذهبي يکي از نشانه‌هاي شهري هستند که در پويايي، خوانايي و تعلق?داشتن به محلات شهري مؤثرند. نشانه‌ها و عناصر کالبدي (مساجد، معابر، پل‌ها و مدارس) شهر اصفهان که به مرور زمان و با تأثير از فرهنگ ايراني شکل‌گرفته، نقش مؤثري در اصالت و غناي فرهنگي اين شهر داشته است
بررسي تاريخي و تبيين جايگاه حرفه?اي و نقش معماران سنتي در فرآيند تحولات معماري و مرمت با تکيه بر منابع مکتوب
بر اساس آثار و منابعِ موجود دربار? معماري ايراني، به‌نظر مي‌رسد بخش زيادي از مطالعات تاريخ معماري ايران متمرکز بر اثر معماري است و توجه به معمار آثار کمتر ديده مي‌شود.
دوره‌بندي تاريخي کالبدي مسجد جامع ساوه
مسجد جامع ساوه همانند مسجد جامع اصفهان و مسجد جامع اردستان داراي دوره‌هاي ساخت متنوعي در طول تاريخ خود است. سؤال کلي تحقيق پيش ‌رو بررسي دوره‌هاي تاريخي‌کالبدي ساخت مسجد جامع ساوه به‌عنوان يکي از موزه‌هاي‌ تحولات معماري ايراني است.
هفت مفهوم مؤثر در اسناد بين? المللي حفاظت پس از منشور ونيز بر حفاظت از ميراث روستايي
اسناد بين?المللي حفاظت، از مهم?ترين دستاوردهاي همکاري جامع? جهاني و چکيد? تجربيات بين?المللي و نشان‌دهند? سير رشد دانش در زمين? حفاظت است.
ارزيابي رضايتمندي گردشگران از تجربه بازديد بناهاي تاريخي (نمونه موردي: عمارت عالي‌قاپو)
تأمين رضايت گردشگران باعث بهره‌مندي مقصد گردشگري از منابع حاصل از حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شده و در نتيجه، چرخ? تکاملي و سيکل فزاينده‌اي ايجاد خواهد شد
انگاره‌ فرسودگي فراگير و برآورد يکپارچه ميزان فرسودگي در بافت?هاي شهري (مطالعه موردي: منطقه 10 شهرداري مشهد)
طرح موضوع فرسودگي کالبدي و توجه به بافت‌هاي فرسوده شهري در ايران، قدمتي چند دهه?اي دارد. انگاره‌ مستولي در تعريف بافت فرسوده، تجزيه بافت به لايه‌هاي سه‌گانه کالبديِ قطعه?بندي، گذر بندي و ترکيب‌بندي بناها يا همان مفهومي است
سير دگرگوني فضاي بسته، فضاي سرپوشيده و فضاي باز در خانههاي تاريخي گرگان از دوره قاجاريه به پهلوي اول
معماري و شهرسازي ايران و به تبع آن معماري خانه در دو دوره قاجاريه و پهلوي اول دچار دگرگوني‏هاي زيادي شده­است. بي­شک معماري مسکوني هر دوره­اي با تغييرات نيازها و خواسته­هاي ساکنين تغيير مي­کند
مطالعه روانشناسانه تأثير معماري مسجد جامع (عتيق) اصفهان بر رفتار استفاده? کنندگان
اين پژوهش بر آن است با بررسي حوزه?هاي فضايي مورد استقبال گروه‌هاي مختلف استفاده?کننده و معناي دريافتي کل بنا از سوي آنان، در بناي تاريخي داير مسجد جامع (عتيق) اصفهان و با سيري معکوس، ويژگي‌هاي کالبدي مؤثر در ايست?ها و رفتار آنان را شناسايي نمايد.
تاب‌آوري کالبدي و عملکردي در بازار تاريخي تهران
بازار تاريخي تهران که در دوره قاجاريه مرکز تجارت و قلب تپنده‌ شهر بوده، امروزه نيز همچنان با مقداري تغيير در کالبد و نوع فعاليت در اجزاء و پيکره آن، مرکز تجاري شاخص در تهران محسوب مي‌شود
کاشي سنتي
کاشيکاري سنتي در ميان هنرهاي تزئيني در معماري ايراني جايگاه ويژه اي دارد.مي توان هنرهاي تزيني را به اين صورت دسته بندي کرد
هنر معماري در ايران
هنر معماري در ايران به قدمت تاريخ است ، معماري از کهن ترين هنرها است. رونق و اعتلاي معماري در ايران از دوران باستان نشان آن دارد که اين سرزمين از کانون هاي نخستين شهرسازي و نيزسدسازي و مهندسي بوده است که نمونه آن بناهاي مختلف و سدهاي باستاني و دهکده هاي متعدد در همه جاي خاک اين کشور است.
سفارش کاشي هاي هفت رنگ
 
کاشي هاي هفت رنگ سبکي از کاشي کاري است که در آن از کاشي هايي با شکل و ابعاد منتظم اصولا به شکل هاي مربع ، شش ضلعي ، مستطيل و يا اشکال ديگر در اندازه هاي معمول 15* 15 و 20*20 سانتيمنتر در بناهايي مانند مناره و گنبد و همينطور در ابعاد 15*7.5 يا 10 *20 سانتيمنتر به صورت خشت با زمينه اغلب سفيد رنگ طراحي و توليد مي شود .
سبک مديترانه اي در معماري و دکوراسيون
 
از پرطرفدارترين سبک هاي معماري در جهان سبک مديترانه اي است. سبکي بسيار راحت ، شيک و دلپذير که شايد اکثريت افراد تحت تاثير اين فضاي دوست داشتني قرار بگيرند. سبک مديترانه اي تاثير گرفته از سه کشور اسپانيا ، يونان و ايتاليا مي باشد.
کاشي زرين فام
 
يکي از کاشي هاي معروف و زيباي سنتي ايران کاشي زرين فام است.کاشي زرين فام به دليل تکنيک هاي خاصي که هنرمندان ايراني در مراحل توليد و طراحي آن به کار مي بردند بسيار مورد توجه محققين قرار گرفته است.
کاشي کاري مسجد
 
بدون شک، کاشي کاري در تمام سرزمين هاي اسلامي درخشان ترين روشهاي زينت دادن به هنر معماري بوده است. اصلي ترين بخش کاشي لعاب است. لعاب همان سطح شيشه اي مانند بر روي کاشي است که مانند ايجاد يک عايق در برابر آب ، رطوبت عمل مي کند.
کاشي کاري معقلي
 
کاشي کاري معقلي از انواع کاشي کاري هاي سنتي محسوب مي شود. اين سبک از کاشي کاري سنتي از تهيه و ساخت کاشي در ابعاد کوچک و درکنار هم قراردادن آنها شکل مي گيرد.
کاشي کاري سفره خانه
 
استفاده از کاشي کاري سنتي درمکان هايي مانند سفره خانه ها بسيار رايج و معمول است. سفره خانه ها محيط هايي زيبا و سرشار از آرامشي هستند که با به کار بردن عناصر سنتي ايراني از جمله کاشي هاي سنتي اين زيبايي را به حد کمال مي رساند.
کاشي کاري معرق
 
از انواع کاشي، کاشي معرق نزد اهل فن نام آشناست که بدون شک يکي از پرزحمت ترين کارها در زمينه هنر کاشي کاري است.
مراحل ساخت کاشي معرق
 
در مقاله قبل درباره کاشي کاري معرق توضيحاتي داده شد و با اين هنر زيبا در حرفه کاشي کاري سنتي آشنا شديم. دراين مقاله سعي خواهيم کرد به صورت اجمالي مراحل ساخت کاشي معرق را برايتان شرح دهيم.
کاشي هفت رنگ
 
سبکي از کاشيکاري است که در آن از کاشي‌هايي با شکل و ابعاد منتظم بنا بر سليقه استادکار و ويژگي‌هاي محل اجراي اثر و اصولاً به شکل‌هاي مربع، مستطيل، شش ضلعي يا اشکال ديگر ميباشد.
آشنايي با اصول کرم بندي سطح کار
 
قبل از اقدام به کاشي کاري ديوارها ، اضلاع افقي و عمودي ديوار بايد کرم بندي و کاملاً تراز و شاقول باشد .
کاشي‌کاري
 
با گسترش دين اسلام در شرق، شيوه? معماري در اين مناطق خصوصاً در بخش تزئينات تغيير نمود. اسلاميون، آن دسته از آثار هنري که از آداب و رسوم اسلامي خارج بودند و حاوي نماد انساني و حيواني بودند را تخريب کردند.
کاشي معرق
 
معرق کاري عبارت است از قطعه‌هاي بريده شده کاشي که نقوش مختلف را از رنگ‌هاي متفاوت تراشيده و در کنار يگديگر قرارداده و به شکل قطعاتي بزرگ در آورده و روي ديوار نصب مي‌شود تازينت بخش بنأ گردد. اين نقوش گاهي از نقش‌هاي گره‌کشي و گاهي از نقشهاي مختلف مانند گل و بوته‌سازي اسليمي‌ها که هرکدام جداگانه مي‌توانند بنايي را زينت بخشد.
کاشي کاري و کاشي سازي در معماري سنتي ايران
 
کاشي سازي يکي از فن هاي سفال سازي هست کاشي کاري سنتي يکي از صنايع دستي زيباي ايران است .
کاشي معقلي
 
کاشي کاري معقلي نوعي کاشي کاري است که با قرار گرفتن کاشي هاي کوچک در کنار هم به وجود مي آيد .
کاشي کاري مقرنس
 
مقرنس يکي از مهمترين عنصرها در تزئين معماري ميباشد .
کاشي کاري هاي سنتي ايران :
 
1- کاشي کاري معرق : 2- کاشي کاري معقلي : 3- کاشي کاري هفت رنگ : 4- کاشي کاري مقرنس : 5- کاشي کاري مشبک :
کاشي زير رنگي
براي ساخت اين نوع کاشي از کاشي گلي و کاشي جسمي ميتوان استفاده کرد .
ابزار و وسايل کاشي کاري
 
1- اره : 2- تيشه : 3- سوهان : 4- کشو : 5- قلم خط کشي : 6- مغار : 7- کاغذبر: 8- ابزارهاي مورد نياز بنايي : 9- کوره :
کاشي زرين فام
 
در زمينه ي کاشي ها زرين فام بيانگر درخشش فلزي است که بازتابي رنگارنگ دارد ...
کاشي مينايي
 
توسعه و پيشرفت فن نقاشي با رنگدانه هاي معدني بر روي بستر زير لعاب موجب پيدايش تکنيک مينايي شد
خط بنايي وسيله تزئيني در کاشي
 
خط بنايي الهام گرفته از خط کوفي و يکي از سخت ترين خط ها در زمينه نگارش و خواندن بوده و در معماري اسلامي و کاشيکاري جايگاه ويژه دارد .
جايگاه و اهميت مسجدجايگاه و اهميت مسجد
 
واژه مسجد در لغت به معني محل عبادت و جايگاه سجده است ...
تزئينات کاشيکاري مساجد
 
مسجد امام اصفهان…
تزئينات کاشيکاري مساجد
 
مسجد گوهرشاد مشهد ...
تزئينات کاشي کاري مساجد
 
مسجد وکيل شيراز...
تزئينات کاشي کاري مساجد
 
مسجد دوره شاهرخ ميرزا...
بررسي نقوش و نمادهاي کاشي کاري دوره قاجار در مسجد آقا بزرگ کاشان
 
اين مسجد در يکي از حيابان هاي کاشان به نام فاضل نراقي قرار گرفته است که يکي از باشکوهترين و زيباترين مساجد در ايران به شمار ميرود .
بررسي نقوش و نمادهاي کاشي کاري دوره قاجار در مسجد امام خميني کاشان
 
مسجد – مدرسه امام خميني از بزرگترين مساجد طلبه نشين کاشان است که به مدرسه شاه يا مدرسه سلطاني معروف است و از بناهاي فتحعلي شاه قاجار ميباشد . ..
کاشي سنتي اسليمي
 
کاشي اسليمي داراي نقشهاي تزئيني به شکل گياه با ساقه هاي مارپيچي است که ابتدا و انتهاي ان مشخص نيست . ..
نقوش سنتي
نقش هاي سنتي از موضوعات مختلفي برخوردار است …
طراحي نقوش در دوره اشکاني
 
اين تمدن از دوره سوم پيش از ميلاد تا دوره سوم ميلادي ادامه يافت ...
طراحي نقوش در دوره هخامنشي
اين تمدن از سده ي ششم تا سده ي سوم پيش از ميلاد ادامه داشت است ...
با ويژگي هاي معماري سنتي آشنا شويد
 
معماري سنتي، سبکي از معماري است که در گذشته در هر منطقه يا ناحيه اي رايج بوده است…
معماري سنتي چيست
 
وقتي ميگوييم معماري سنتي همه ي ما ياد درهاي چوبي با درکوب هاي جذاب و قديمي مي افتيم که با بازکردن اين درها پس از پيمودن راهرو به چشم انداز حياطي با حوض فيروزه اي ميرسيم …
4 ويژگي مهم معماري سنتي ايراني
 
براساس برخي از منابع قدمت معماري سنتي ايراني به حدود هزاره هفتم پيش از ميلاد بازمي گردد…
مراحل تهيه کاشي هفت رنگ
 
مراحل تهيه کاشي هفت رنگ به شرح زير است:
آشنايي با مراحل ساخت يک کاشي سنتي
 
پيش از اين مطلب در سايت آرچي پلاس در خصوص کاشي رهفت رنگ مطلبي نوشته شده است ،...
کاشي هفت رنگ زينت بخش مساجد تاريخي يزد
 
قدس آنلاين يزد - معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي يزد گفت :کاشي هفت رنگ يکي از صنايع دستي شاخص استان يزد به حساب مي آيد که در بناهاي تاريخي و به خصوص مساجد استان به کار گرفته شده است ...
طراحي نقوش در دوره هاي اول و دوم و سوم اسلامي :
 
طراحي نقوش در دوره هاي اول و دوم و سوم اسلامي ...
مطالعه ي تطبيقي کاشيهاي هفت رنگ کاخ هشت بهشت اصفهان با کاشيهاي هفت رنگ حمام ابراهيم خان ظهير الدوله ي کرمان
 
بررسي تطبيقي هنر ملل گوناگون براي دستيابي به اطلاعات نو، از جمله روشهاي مطالعاتي ميباشد که مدت زماني است مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است...
بررسي اسناد کاشيکاري حرم و اماکن متبرّکه رضوي از صفويه تا قاجاريه
 
کاشيکاري بهترين وعالي ترين شيوه اي است که ايرانيان براي تزيين وآرايش ساختمان ها ابداع کردند و به حدّي از اين عنصرتزيين، در ابني? مذهبي و شخصي ايران بعد از اسلام استفاده شده است که کمتر بناي رسمي را بدون آجرهاي زيباي کاشي مي توان مشاهده کرد.
پژوهشي پيرامون جايگاه تزئينات و نقوش کاشيکاري در مساجد ايران
 
مقدمه: از قديم بناهاي مذهبي و مساجد جايگاه ويژه اي نزد مردم ايران به ويژه هنرمندان داشته است ...
کاشي هاي زيرلعابي در ايران
 
اولين نمونه هاي نقاشي زير لعاب شفاف در دوره اسلامي و بر روي ظروف سفالي قرون سوم و چهارم هجري قمري معروف به ظروف نيشابورديده مي شود.
مراحل انتخاب کاشي
 
انتخاب کاشي مناسب براي تمام قسمت هاي منزل يکي از چالش هاي اصلي در دکوراسيون منزل به حساب مي آيد. فضاي آشپزخانه، حمام و سرويس بهداشتي هر کدام ويژگي هايي دارد که با توجه به همين ويژگي ها بايد انتخاب صحيحي داشت.
نحوه ساختن کاشي گلي و جسمي
 
مواد اصلي تشکيل دهنده کاشي گلي خاک لاي و گل سرشوي است. خاک لاي از اين جهت مورد استفاده قرار مي گيرد که پس از پخته شدن در مقابل ضربات تيشه به نسبت گل رس مقاوتر است. گل سرشوي نيز موجب چسبندگي بيشتر خواهد شد.
کتيبه نگاري در دوره قاجار (بررسي کتيبه هاي 8 بناي دوره قاجاريه در شيراز و اصفهان)
 
در اين مقاله نتايج حاصل از بررسي 169 کتيبه در 8 بناي شاخص دوره قاجاريه در شيراز و اصفهان ارائه گرديده است . در اين بررسي سعي بر اين بوده تا قواعد به کار رفته در نگارش اين کتيبه ها با توجه به شواهد آماري استخراج گردد .
کاشي زيررنگي و نره
 
براي ساختن کاشي زيررنگي از کاشي گلي و کاشي جسمي هر دو مي توان استفاده کرد و در هردو مورد چه کاشي زيررنگي گلي باشد.
نحوه ساختن کاشي هاي هفت رنگ
 
کاشي هفت رنگ را از کاشي گلي گاهي به صورت مستطيل و گاهي به صورت مربع مي سازند. براي ساختن آن نخست سطح بنا را اندازه گيري مي کنند تا بر مبناي آن ابعاد و اندازه کاشي ها بدست آيد و بتوانند قالب هاي مناسب بسازند.
سلسله مراتب محرميت در مساجد ايراني
 
اصل سلسله مراتب"يکي از اصول بنيادين حاکم بر جهان هستي است. اين اصل در زمينه هنر هاي سنتي بسيار مورد توجه و حائز اهميت است و اين توجه و اهميت نشان از جايگاه اين اصل در شاکله تفکر سنتي دارد.
چهار طاقي گنبددار نقطه عطف معماري مساجد ايراني
 
مهم ترين نقشه مساجد قبل از سلجوقي ايران که سادگي و مردم‏واري آن مورد توجه بوده، الگوي شبستاني است. در کنار سادگي اين نقشه معايبي از جمله رواق هاي متحدالشکل و عدم تأکيد مناسب به جهت قبله مورد توجه معماران بوده و هريک به فراخور توجه و با درنظر گرفتن معماري منطقه اي به تغييراتي اقدام نمودند.
کاشي کاري در دوران صفوي
 
از مهمترين دوره هاي معماري ايران از حيث کميت و کفيت دوره صفوي است. در شهرهاي اردبيل، تبريز، قزوين، قم، شيراز، اصفهان، کاشان، اشرف مازندران، کربلا، سامره، کاظمين، بناهاي تاريخي بسياري بر پايه سنت هاي اصيل معماري ايران ساخته شد.
مقرنس چيست؟
 
بنايي که طاق و اطراف آن پايه و داراي اضلاع است و به آن به فارسي، آهوپاي مي گويند. بناي بلند مدور و ايوان آراسته و تزيين شده با صورتها و نقوش که بر آن پايه و راه زينه روند، قسمتي از زينت که در اطاق ها و ايوانها به شکل هاي گوناگون گچ بري کنند...
کاشي هاي زيرلعابي در دوران قاجار
 
تکنيک هاي مورد استفاده در دوره قاجار هفت رنگ و بود که گاهي با طرح هاي قالبي ترکيب مي شد.گسترش کاشي هاي زيرلعابي دوره قاجار در ادامه تکنيک و کاربرد دوره ي صفويه است. سفالگران ايراني دوره قاجار به طور چشمگيري از دستاوردهاي ايزنيک بهره مند شدند.
بالا